Wiadomości

Poniedziałek, 21 listopada 2016

Eksperymenty u "Jeżyków"

„Powiedz mi, a zapomnę,

pokaż - a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem!"

Konfucjusz

 

Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego uwzględnia treści dla wszechstronnego rozwoju dziecka i zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymi

eksperymentami w dziedzinie techniki.

W związku z powyższym rozpoczęliśmy ”Czas eksperymentów, zabaw badawczych i wynalazków – dni aktywności w przedszkolu”.  Dzięki różnego rodzaju eksperymentom dzieci z Naszego przedszkola będą miały możliwość lepiej zrozumieć świat. W każdym miesiącu poznają szereg doświadczeń z różnych dziedzin: woda, powietrze, ogień, akustyka, optyka, iluzja, mechanika, elektryczność, magnetyczność. Mamy nadzieję, że eksperymenty będą w szczególności edukować ale także zapewnią wspaniałą zabawę dzieciom.

 

 

„Jeżyki” rozpoczęły zabawy badawcze od doświadczeń z wodą. Wykonaliśmy następujące doświadczenia:

Kolorowe wodne wulkany

Ulubionym efektem doświadczeń są wybuchy! Wszystkie zabawy, w których coś się przelewa, wylewa i musuje, są idealne dla dzieciaków! Takie zabawy potrafią zająć na bardzo długo!

Burza w szklance wody

Wymieszaliśmy klika kropel barwników w oleju, a następnie przelaliśmy go do wody. W efekcie uzyskaliśmy pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.

Lampa Lava

Eksperyment wręcz hipnotyzujący, bo na poruszające się w górę i w dół kolorowe bąbelki można było patrzeć bez końca. Pierwsze wrażenia wywołały u dzieci efekt WOW, bo wlewana woda zaczęła przypominać bąbelki, a gdy dodaliśmy tabletkę musującą zupełnie zatraciliśmy się w tym eksperymencie. Tym bardziej, że po każdej dodanej kolejnej tabletce spektakl zaczynał się od nowa!

 

Wędrująca woda

Czy woda potrafi się przemieszczać? Przeprowadziliśmy tego typu doświadczenie, którego efekty, chociaż długo wyczekiwane, zachwyciły nas w szczególności.

Jak wywołać deszcz?

Podczas jednego z eksperymentów udało nam się wywołać deszcz! Na szczęście tylko w słoiku! Była to dobra okazja, by porozmawiać z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych i omówić skąd się one biorą!

Jak zatonął Titanic?

Podczas eksperymentów można się wiele nauczyć, a także wykorzystać je odpowiadając na pytania dzieci. Przeprowadziliśmy doświadczenie z górą lodową w wersji mini. Wytłumaczyliśmy obrazowo dlaczego płynący statkiem nie zauważyli góry i dlaczego statek jej nie pokonał.

Ciecz nienewtonowska

Na koniec chcieliśmy złapać wodę tak, aby nie przelewała nam się przez ręce! I nawet przez chwilę było to możliwe, gdy zrobiliśmy tzw. ciecz nienewtonowską. Udało nam się złapać wodę w ręce, gdy dodaliśmy do niej mąkę ziemniaczaną. Uzyskana papka jest fascynująca w dotyku. Zgniatana w ręce ma konsystencję plasteliny, a pozostawiona sama sobie przelewa się przez palce.