„Czyste powietrze wokół nas”
W roku szkolnym 2013/2014 (maj – czerwiec), w grupie dzieci pięcioletnich zrealizowany został program edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”. Program ten jest jednym z narzędzi służących do realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia na lata 2009-2015 w zakresie ochrony zdrowia oraz rozwoju dzieci przed narażeniem na dym tytoniowy. Celem programu było wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
- Cykl zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci, składał się z 5 zajęć warsztatowych:Wycieczka – ukierunkowanie uwagi dzieci na źródła i rodzaje dymu, poprzez obserwację w środowisku.
- „Co i dlaczego dymi?” prezentacja multimedialna – zwiększanie wiedzy dziecka w zakresie: lokalizowania różnych źródeł dymów, określania różnych rodzajów dymów, określenia przyczyn wydobywania się dymów.
- „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?” – zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego.
- „Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?” – zwiększenie wiedzy u dzieci na temat skutków palenia papierosów.
- „Jak unikać dymu papierosowego?” – wzrost kompetencji dzieci w zakresie: umiejętności zachowania się, gdy znajdują się w zadymionych pomieszczeniach, radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy.
Poszczególne zajęcia skoncentrowane były na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływania na wiele zmysłów dzieci dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności, doświadczeń i potrzeb każdego wychowanka. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach. Dzięki nim zwiększyły wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu oraz nauczyły się jak unikać sytuacji, w których narażone są na działanie dymu tytoniowego.
Wprowadzenie wychowania antynikotynowego jako części wychowania zdrowotnego dla tej grupy wiekowej stanowi pierwsze ogniwo w łańcuchu działań edukacyjnych na rzecz kształtowania świadomych postaw antynikotynowych dzieci przedszkolnych