W roku szkolnym 2021/22 w grupie ,,Kotki’’ realizowany będzie program profilaktyczny ,,SWOJĄ RĄCZKĘ ROZWIJAMY, W KRÓTCE PISAĆ ZACZYNAMY’’ -ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania”. Program profilaktyczny ma na w celu korygowania oraz doskonalenia poziomu graficznego pisma. Będzie realizowany w grupie dzieci 5-6-letnich raz w tygodniu / od października do kwietnia / , jako ćwiczenie z bloku głównego oraz ćwiczenia typu:
-kolorowanie obrazków,
-dowolne lub tematyczne rysowanie,
-rysowanie szlaczków i wzorów literopodobnych,
- kolorowanie obrazków powstałych poprzez łączenie kropek.
Odpowiedni poziom motoryki ogólnej ciała oraz sprawność manualna jest jednym z warunków powodzenia dziecka w nauce szkolnej. Kończyna górna skupia w sobie trzy podstawowe czynności: czynność chwytną, czynność manipulacyjną, mowę ręki (najwyższą formę czynności ręki). Pisanie wymaga zarówno czynności chwytnej, jak i manipulacyjnej. Dzieci przedszkolne oraz w młodszych klasach szkoły podstawowej napotykają duże trudności w pisaniu, głównie z powodu niedostatecznej sprawności ręki.. Niezbędną do pisania sprawność manualną dziecko zdobywa w toku wykonywania różnych działań, a zwłaszcza czynności angażujących drobne ruchy palców.
Należą do nich między innymi: wydzieranie, wycinanie, naklejanie, zginanie, nawlekanie, wyszywanie, rysowanie, malowanie oraz prace konstrukcyjne.Wzbogacenie działań przygotowujących do nauki pisania o zestaw odpowiednich zabaw i ćwiczeń może być pomocne a dla wielu dzieci wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych daje szansę przeżycia pierwszego sukcesu w tej działalności. Tym samym motywuje je do rysowania, co jest niezbędnym etapem poprzedzającym rozpoczęcie nauki pisania.
Cele programu
Cele ogólne:
- - usprawnianie motoryki dużej;
- -usprawnianie motoryki małej;
- -wyrabianie nawyku przyjmowania właściwej pozycji ciała w trakcie wykonywania ćwiczeń graficznych oraz prawidłowego ułożenia narzędzia piszącego w dłoni;
- -doskonalenie koncentracji uwagi na wykonywanych zadaniach;
- -rozwijanie wyobraźni, inwencji twórczej;
- -rozwijanie sprawności manipulacyjnej palców i dłoni oraz wytrzymałości mięśniowej
- - kształtowanie i doskonalenie umiejętności prawidłowego chwytu
- - usprawnianie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami piszącymi
- - rozwijanie i doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała i orientację przestrzenną
- - stymulowanie rozwoju funkcji grafomotorycznych
- - wykonywanie ćwiczeń graficznych i grafomotorycznych pomocnych w kształtowaniu płynności ruchów
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz sprawności małej motoryki rąk
- wspomaganie dziecka w osiągnięciu gotowości do nauki pisania
- motywowanie dziecka do odnoszenia sukcesów w rysowaniu i pisaniu
Cele szczegółowe:
- - potrafi manipulować różnymi przedmiotami za pomocą palców i dłoni
- - umie zakręcać i odkręcać słoik, butelkę
- - sprawnie przelewa płyn z naczynia do naczynia
- - potrafi potargać papier na małe elementy
- - prawidłowo trzyma nożyczki podczas wycinania
- - wycina elementy po linii prostej i falistej
- - zapina i odpina guziki
- -obrysowuje szablony palcem, przyborem
- - kalkuje obrazki, linie poziome, pionowe, skośne
- - łączy kropki w obrazki
- - maluje palcem za pomocą rożnych farb
- - wodzi palcem po labiryncie
- - rysuje i nakleja elementy w różnych miejscach na kartce
- - nawleka na sznurek elementy papierowe, korale
- - rysuje szlaczki, wzory literopodobne
- - rysuje w rożnych pozycjach
- - kreśli linie w ograniczonym polu