W styczniu aura sprzyjała, by zorganizować typowo zimowe zabawy badawcze. Dzięki nim odpowiedzieliśmy na pytania: „ Kiedy śnieg i lód topnieją? ” - dzieci oglądały materiał badawczy przez lupy i na podstawie dotyku określały cechy:
- lodu: twardy, zimny, gładki, lśniący
- śniegu: biały, zimny, miękki, lekki, puszysty, mokry.
”Jeżyki” zastanawiały się „Czy lód tonie, czy pływa po powierzchni wody ? Sprawdziliśmy również, czy śnieg jest czysty. Po wnikliwej obserwacji roztopionego śniegu wiemy, że woda była brudna. Stwierdziliśmy zatem, że nawet najbielszy śnieg jest brudny i nie można go jeść.
„Jeżyki” obserwowały śnieg także podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym. Dzięki obcowaniu z naturą, dzieci kształtowały umiejętność wyciągania wniosków z samodzielnie przeprowadzonych doświadczeń. Chętnie obserwowały kształty płatków śniegu, poznawały kolejne jego właściowści: zgnieciony śnieg jest twardy, zimny i przypomina lód, przybiera różne formy. Zabawa była przednia! Podczas niej nie zapomnieliśmy o naszych małych przyjaciołach – ptaszkach. Wsypaliśmy do karmników karmę przyniesioną przez dzieci.