W roku szkolnym 2021/2022 grupa „Kotki” uczestniczy w VIII edycji ogólnopolskiego programu UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ.
Program ten ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Podczas cotygodniowych zajęć dzieci uczestniczą w zabawach i zadaniach rozwijających logiczne, algorytmiczne myślenie, uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania tych najbardziej optymalnych. Włączenie programowania do edukacji przedszkolnej pozwala na lepsze nabycie przez dzieci umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów. Wprowadzenie nauki programowania daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.
Dziecko uczestnicząc w zabawach i zadaniach stawianych podczas zajęć:
- tworzy logiczne instrukcje dotyczące codziennych czynności
- układa kod z wykorzystaniem symboli
- posługuje się pojęciami: w prawo, w lewo, do góry, w dół.
- odszukuje na macie pole określone za pomocą dwóch współrzędnych
- tworzy i kontynuuje rytmy
- dostrzega symetrię
- wykorzystuje programowanie do sterowania robotem lub istotą na ekranie komputera lub w świecie fizycznym poza komputerem
- uczy się przesuwać oraz obracać obiekty na scenie/ekranie
- uczy się konstruować proste skrypty
- potrafi zaprojektować prostą grę
- wzbogaca słownictwo
- ćwiczy pamięć, koncentrację, spostrzeganie
- klasyfikuje obiekty
- rozumie stałe następstwo czasu, posługuje się nazwami pór roku, miesięcy, dni tygodnia, określeniami: wczoraj, jutro, dziś.
- układa według podanego klucza
- przewiduje skutki czynności manipulacyjnych
- zna zasady gry sudoku
- ćwiczy liczenie
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
- porównuje liczbę elementów
- wykonuje działania matematyczne: dodawanie, odejmowanie
- ćwiczy orientację przestrzenną
- ćwiczy analizę i syntezę literową
- uczy się cierpliwości, logiki i strategii działania
- zgodnie współpracuje w grupie, parach, zespole
Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywają w formie zajęć:
- Offline (bez użycia komputera): zajęcia z wykorzystaniem mat do kodowania (mata 10X10, oraz mata do sudoku), krążków ruchu, zestawów obrazków tematycznych, kolorowych kubeczków, kart pracy.
- Online. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej - wirtualna mata do kodowania, wirtualne puzzle do Ozobota
- Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot
Zajęcia rozpoczęły się we wrześniu odbywają się jeden raz w tygodniu, trwają ok. 30 – 45 min. VIII edycja zakończy się w styczniu.
Tematy cotygodniowych zadań:
Wrzesień:
- Miło cię widzieć - wracamy do przedszkola/szkoły
- Ja, ty, my - tworzymy zakodowany grupowy/klasowy kodeks
- Kolorowe, piękne, pachnące - jesienne owoce i warzywa
- Moja miejscowość - ćwiczymy kierunki
Październik:
- Jesień w parku - zadania dla mistrza łamigłówek
- Jesień w lesie - poznajemy grzyby, tworzymy grę planszową
- My się zimy nie boimy - tworzymy algorytm jesiennych przetworów
- Dbamy o nasze zdrowie
Listopad:
- Kap, kap, kap...rytmy wstępem do pętli
- Polska - moja Ojczyzna...zakodowane symbole narodowe
- Dawno...dawno...dawno temu...
- Ubrania na zimowe dni - kategoryzowanie obiektów
Grudzień:
- Przybądź Święty Mikołaju - droga czy kod?
- Zabawy bez zabawek - jestem projektantem
- Zakodowane święta
- Coś się kończy, coś się zaczyna - planujemy
Styczeń:
- Styczeń, luty, marzec...poznajemy miesiące, szukamy pętli w przyrodzie
- Biało dookoła
- Kochana Babciu, kochany Dziadku - zakodowana uroczystość
- Bezpieczni zimą - tworzymy kod bezpiecznych zimowych zabaw