To zabawy i zajęcia wspierające rozwój emocjonalny i społeczny dzieci.
Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia.
CELE OGÓLNE PROJEKTU:
- Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
- Aktywizacja dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
- Integracja grupy.
- Współpraca nauczyciela z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
- Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
- Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształtowanie postawy empatii wśród dzieci i młodzieży.
- Dostrzeganie podobieństw i różnic między ludźmi.
- Integrowanie szkół polonijnych i polskich poprzez realizację projektu “Emocja”.
- Budowanie przyjaznego klimatu integracji.
- Eliminowanie zachowań agresywnych.
Projekt składa się z pięciu modułów:
moduł 1- Kraina Kreatywności
termin: od 1.10.2021 - do 30.10.2021
Cele główne
- Rozbudzanie wiary dzieci we własne możliwości,
- Rozwijanie kreatywności dzieci
- Integracja dzieci z różnych grup wiekowych.
Cele szczegółowe
Dziecko:
- reaguje na zmiany tempa w muzyce,
- czerpie radość ze wspólnych zabaw,
- wie, że nie należy poddawać się w przypadku niepowodzeń,
- słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści,
- tworzy pracę plastyczną wykorzystujące dostępne materiały.
moduł 2 - Kraina Wyobraźnia
termin: od 07.11.2021 - do 28.12.2021
Cele główne:
- Pobudzanie wyobraźni twórczej, fantazji i kreatywności.
- Rozbudzanie aktywności ucznia i chęci zaangażowania podczas zajęć.
- Ukazanie sposobu, w jaki należy planować marzenia używając wyobraźni.
Cele szczegółowe
Dziecko:
- Wykorzystuje swoją fantazję i wyobraźnię w pracy.
- Potrafi współdziałać w grupie.
- Wie, że wyobraźnia czyni nas wielkimi, że w dużej mierze od umiejętnego snucia marzeń zależy jakość naszego życia.
- Wie, aby wyobraźnię traktować poważnie i traktować ją jak możliwość do osiągnięcia celów.
- Słucha lub ogląda bajkę/film.
- Słucha muzyki.
moduł 3 - Kraina Mocy Słów
termin: od 07.01.2022 - do 28.02.2022
Cele główne:
- Rozwijanie umiejętności funkcjonowania społecznego poprzez rozwój kompetencji komunikacyjnych, życzliwość, wrażliwość na potrzeby innych.
- Poszanowanie dla odmienności, otwartość i empatia
Cele szczegółowe
Dziecko:
- Udziela odpowiedzi na zadawane pytania.
- Udziela odpowiedzi na zadawane pytania.
- Rozumie znaczenia obdarowywania życzliwością, dobrocią i uśmiechem.
- Stymulacja odprężenia.
- Potrafi współdziałać w grupie.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach.
- Kształtuje w sobie postawę otwartości na problemy innych i chęć pomagania.
- Różnicuje słowa o pozytywnym i negatywnym wydźwięku
moduł 4 - Kraina Empatii
termin: od 07.03.2022 - do 30.04.2022
Cele główne:
- Podwyższanie poczucia własnej wartości.
- Trening umiejętności postawienia się w czyiś butach, próba przyjęcia perspektywy drugiej osoby.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- Udziela odpowiedzi na zadawane pytania.
- Umie akceptować siebie, swoje doświadczenia.
- Trafnie ocenia swoje reakcje, próbuje określić swoje stany emocjonalne.
- Próbuje nazywać swoje indywidualne cechy charakteru i wyglądu.
- Kształtowanie szacunku dla siebie i innych osób.
- Odczytuje emocję z mimiki i postawy ciała.
- Łączy emocję z wydarzeniem, które ją wywołało.
moduł 5 - Kraina Odwagi
termin: od 07.05.2022 - do 20.06.2022
Cele główne
- Organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu słabych i mocnych stron własnej osobowości,
- Zachęcenie do pokonywania trudności, kontrolowania przeżywanych emocji.
- Kształtowanie umiejętności "oswajania' strachu przez zrównoważenie napięcia emocjonalnego.
Cele szczegółowe
Dziecko:
- Rozwija wyobraźnię.
- Radzi sobie ze strachem, stosując odpowiednie techniki oddychania,
- Nazywa przeżywane emocje, utrwala słownictwo opisujące emocje i uczucia.
- Uczy się, jak pokonywać strach, zmniejsza nieprzyjemne odczucia wywołane uczuciem lęku.
- Poznaje znaczenie strachu w życiu człowieka, wie, kiedy strach jest niepotrzebny, uczy się kontrolować przeżywane emocje.
- Przyjmuje rolę słuchacza, z chęcią zabiera głos w rozmowie.
- Przedstawia wyobrażone obiekty w formie graficznej.
W każdym miesiącu odbędą się dwa zajęcia związane z tematyką modułu, prowadzone będą również zabawy i zadania towarzyszące codziennej aktywności oraz zabawy wynikające z zainteresowania dzieci pomocami, rekwizytami zgromadzonymi w „kąciku emocji”.