Program profilaktyczny „Wiem, jak być bezpiecznym”
CELE GŁÓWNE:
• poszerzenie wiadomości dziecka na temat jego bezpieczeństwa w różnych sytuacjach,
• uwrażliwienie dzieci na potrzebę zachowania bezpieczeństwa w sali przedszkolnej, w domu, na spacerach i wycieczkach,
• budowanie systemu wartości, wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
• kształtowanie u dzieci właściwych postaw w obliczu zagrożenia,
• zapoznanie z przedstawicielami służb związanych z ochroną bezpieczeństwa zdrowia i życia,
• kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• rozumie pojęcie „bezpieczeństwo”,
• wie, jak dbać o bezpieczeństwo swoje i innych,
• szanuje zakazy i nakazy dorosłych dotyczące zachowania się w domu, na placu zabaw oraz w przedszkolu,
• ma rozeznanie, gdzie można się samodzielnie bawić, a gdzie nie,
• wie, jak zachować się w przypadku pożaru,
• wie, jak należy zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można poprosić o pomoc, umie o nią poprosić,
• zna specyfikę pracy: policjanta, strażaka, ratownika medycznego,
• orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach,
• stosuje się do barw sygnalizacji świetlnej,
• zna podstawowe zasady zachowania się w środkach komunikacji,
• wie, z jakimi zagrożeniami może się spotkać, np. podczas zabawy w domu, w kontakcie z urządzeniami mechanicznymi, na podwórku, nad wodą, w trakcie zabaw z psem itp.,
• wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych,
• dostrzega odmienność drugiego człowieka,
• wie, że posiada swoje prawa, zna wybrane prawa i obowiązki,
• zna podstawowe zasady korzystania z Internetu,
• zna zagrożenia płynące ze świata roślin oraz zwierząt i unika ich,
• wie, jak zachowywać się w kontaktach z osobami dorosłymi (nieznajomymi), umie odmówić w sytuacjach, mogących narazić je na jakiekolwiek niebezpieczeństwo,
• rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku,
• podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę,
• rozumie potrzebę udzielania pierwszej pomocy, zna i stosuje podstawowe elementy udzielania pierwszej pomocy,
• zna numery telefonów alarmowych i wie, kiedy należy z nich korzystać,
• unika miejsc niebezpiecznych w czasie zabaw zimą i latem.
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE PRZEDSZKOLA
• przybliżanie dzieciom informacji na temat zagrożeń, na które mogą być narażone,
• nauka odpowiedzialności za swoje czyny, przewidywanie skutków,
• nauka radzenia sobie w różnych sytuacjach,
• nauka podejmowania właściwych decyzji